SamSam-begeleiding

Rekenlijn

Rekenlijn is een methode om kinderen met een licht verstandelijke beperking te leren rekenen. Echter kan dit ook aangeboden worden bij kinderen met een disharmonisch profiel (uit testen komt geen duidelijk beeld, maar het kind loopt wel vast met de schoolse methode). Het fijne aan Rekenlijn is dat het een stap voor stap methode is. Waar de schoolse methode kriskras door elkaar rekenen aanbiedt, is dit bij Rekenlijn niet zo. Dat geeft ons als begeleider een duidelijk beeld waar de mogelijke hiaten zitten. Hier gaan we met alle betrokkenen met aan de slag.


Rekenlijn bestaat uit een aantal deelstukken:

  1. rekenvoorbereiding
  • Globale aantallen herkennen
  • Cijfers herkennen
  • Tellen en terugtellen
  • Volgorde van de getallen
  • Aftellen van hoeveelheden
  • Vergelijken van hoeveelheden, evenveel-meer-minder
  • Splitsen van kleine aantallen met concrete voorwerpen
  • Ruimtelijke begrippen en rangtelwoorden
  • Cijfers schrijven
  • Seriëren: op volgorde van grootte zetten


   2. rekenlijn tot 10

De Rekenlijn tot 10 bevat vier leerlijnen die naast elkaar worden aangeboden:

  • Plussommen tot 10 en tussen 10 en 20
  • Splitssommen tot 10 en minsommen
  • Tellen en getallen tot 100
  • Cijfers schrijven


   3. Rekenlijn tot 100

Hier wordt gewerkt aan het doorbreken van de tientallen en vaardigheden ontwikkelen om het rekenen verder toe te passen in dagelijks gebruik.


Vaardigheden zoals keersommen of delen, kan in overleg met school in de begeleiding aangeboden worden. Dit staat los van de Rekenlijn methode.





hier wordt door middel van het omdraaikastje gerekend. De som wordt gelezen, het antwoord gegeven en het kaartje in de omdraaikast gestopt. Het correcte antwoord komt uit het kastje. Dit is een middel tot zelfcontrole. 

Share by: