Rekenlijn is een methode om kinderen met een licht verstandelijke beperking te leren rekenen. Echter kan dit ook aangeboden worden bij kinderen met een disharmonisch profiel (uit testen komt geen duidelijk beeld, maar het kind loopt wel vast met de schoolse methode). Het fijne aan Rekenlijn is dat het een stap voor stap methode is. Waar de schoolse methode kriskras door elkaar rekenen aanbiedt, is dit bij Rekenlijn niet zo. Dat geeft ons als begeleider een duidelijk beeld waar de mogelijke hiaten zitten. Hier gaan we met alle betrokkenen met aan de slag.
Rekenlijn bestaat uit een aantal deelstukken:
2. rekenlijn tot 10
De Rekenlijn tot 10 bevat vier leerlijnen die naast elkaar worden aangeboden:
3. Rekenlijn tot 100
Hier wordt gewerkt aan het doorbreken van de tientallen en vaardigheden ontwikkelen om het rekenen verder toe te passen in dagelijks gebruik.
Vaardigheden zoals keersommen of delen, kan in overleg met school in de begeleiding aangeboden worden. Dit staat los van de Rekenlijn methode.
hier wordt door middel van het omdraaikastje gerekend. De som wordt gelezen, het antwoord gegeven en het kaartje in de omdraaikast gestopt. Het correcte antwoord komt uit het kastje. Dit is een middel tot zelfcontrole.